Medzi výhody vnútrozemskej vodnej dopravy patrí: nízka spotreba energie, nízke emisie látok znečisťujúcich ovzdušie, možnosť zníženia preťaženosti cestnej dopravy a nižšie externé náklady.
Rieky boli do polovice devätnásteho storočia najdôležitejšími prírodnými dopravnými cestami. Aj preto sa mestá stavali a rozvíjali najmä pozdĺž nich ako centrá hospodárskeho, sociálneho, politického a kultúrneho rozvoja. Tento systém osídlenia do značnej miery pokračuje aj dnes. To spôsobuje, že veľká časť miest a husto osídlených regiónov je situovaná pozdĺž splavných dopravných ciest.
Význam lodnej dopravy narastá
Priemyselná revolúcia a rozvoj železníc a neskôr kolesovej dopravy znížili význam vnútrozemskej vodnej dopravy. Rastúce povedomie o potrebe racionálneho využívania energetických zdrojov na konci 20. storočia a starostlivosti o životné prostredie však preorientovalo pozornosť na výhody vnútrozemskej vodnej lodnej dopravy a potrebu znížiť nadmerné zastúpenie cestnej dopravy.
Jedným zo základných cieľov európskej dopravnej politiky je spojiť dva ciele: udržanie mobility ako základnej podmienky sociálno-ekonomického rozvoja a ochranu prírodného prostredia. Prioritou je zabezpečenie podmienok pre „trvalo udržateľný rozvoj“. Pokračovanie súčasného smerovania preferovania zvyšovania podielu cestnej dopravy vedie k mnohým nepriaznivým javom pre ekonomiku a znečisťovanie životného prostredia.
Lodná doprava je ekologickejšia
V tejto situácii je potrebné prijať opatrenia na podporu a presadzovanie rozvoja ekologickejších spôsobov dopravy. Patrí medzi ne vnútrozemská plavba lodí, ktorej nepriaznivý vplyv na prírodné prostredie je relatívne nízky. Pre lodnú dopravu je charakteristické:
- nízka spotreba energie,
- nízke emisie látok znečisťujúcich ovzdušie,
- možnosť výrazného zníženia preťaženia ciest v dôsledku prevzatia cestnej dopravy a
- nižšie externé náklady.
Ďalšou výhodou vnútrozemskej vodnej dopravy je nosnosť prepravovaných tovarov. Typický transportný lodný čln nachádzajúci sa na európskych vodných cestách môže nahradiť 30-60 kontajnerových kamiónov.
Vodná lodná doprava je skvelá aj na premiestňovanie objemných a na otrasy citlivých nákladov. Mnohé veľké mestá presúvajú na člny prepravu nahromadených komunálnych odpadkov. Odhaduje sa, že vďaka tomu bolo z ciest v oblasti Amsterdamu vyradených 5,5 tisíc nákladných áut ročne a vo Veľkej Británii asi 100 000 nákladných áut.
Pridať nový komentár
Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.